2009/01/20

ReDo pyjamas

Mimi behövde en ny pyjamas och det kändes som rätt tillfälle att återanvända några mjuktvättade gamla tyger.

För att spara tid så la jag mönsterdelarna så att den ursprungliga tröjans ena sidosöm fick bli pyjamaströjans sidosöm (fram- och bakstyckena klipptes alltså ut i ett).
Tröjans delar klipptes också ut så att den gamla tröjans redan fållade nederkant fick bli pyjamaströjans nederkant.
När jag klippte ut byxorna fick nederkanten på t-shirten bli överkanten på byxan, och då kunde jag använda den kant som redan fanns som resårkanal i byxans linning.
På så sätt fick jag en redan klar nederkant på tröjan, en färdig sidosöm samt en linning på byxorna.




Mönster:
Meedoms raglantröja + byxor mönster 2 i strl 98-104.

Tyg:
Det grå är en lite tjockare t-shirt i bra skick, men något sned efter många tvättar, och det rosa är en reklam t-shirt som av misstag blivit färgad rosa. Mudden är ett nytt tyg från Sundbybergs Textil.

Så här gjorde jag:
I tröjan syddes först raglansömmar i ärmar mot fram- resp bakstycke, en fick dock vara kvar "osydd". Sedan syddes halsmudden fast och därefter syddes den sista raglanssömmen samtidigt som halsmudden syddes ihop.
Muddarna i ärmsluten syddes på och sedan ärmsöm och sidosöm i ett stycke.
Byxornas innerbesnsöm och grensöm syddes ihop.
Resår sattes i linningen.
Muddarna syddes i bensluten.

Problem:
Halslinningen blev lite för vid men annars inga större problem.

Roligt:
Att jag lyckades klura ut hur mönstret skulle klippas ur för att få till de redan sydda delarna. Det känns även bra att kunna göra något nytt och behövt av morfars gamla t-shirtar som annars hade kaserats. Riktig Do Redo;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...