2009/01/04

Julklappsväska!

Min mamma önskade sig en mjuk tygväska i julklapp - ett tacksamt projekt!


Den fick ett vitt foder och en liten innerficka med kardborrsband som stängning.

Mönster:
Eget, med fram- och baksida 45 x 35 cm, sidor 45 x 10 cm och remmar 80 x 10 cm.
Material:
Ett kraftigt bomullstyg som yttertyg och ett gammalt lakan som foder. Tryckknapp, mellantjockt vlieseline och kardborrband till innerfickan.
Så här gjorde jag:
- För att det ska bli lättare att vika ihop väskan så delade jag vlieselienet till botten- och sidostyckena och mitt på sidostyckena (vertikalt) syddes ett ca 2 mm veck (med vecket innåt).
- Fram- och bakstyckena syddes ihop med sidobitarna, kantsömmarna fick stickningar för att ge mer stadga till väskan och för att ge ett mer "arbetat" intyck.
- Botten syddes fast och även här med stickningar.
- Fodret syddes på samma vis. Sedan syddes det fast med yttertyget uppe i öppningen.
- Den översta centimetern av överkanten veks in och sicksackades fast, därefter veks hela överkanten in ca 4 cm och syddes fast med stickning både i överkant och underkant (min maskin klarade inte av att sy i det det tredubbla tjocka tyget med vlieseline i två lager och dessutom 2 lager med fodertyg, där av gjorde jag sicksackningen i överkanten först).
- I invikningen syddes en innerficka fast. Den gjordes av en ca 15 x 25 cm stor rektangel, där de översta 5 cm blev lock och sidorna ca 10 cm långa. På locket fästes ett kardborrband som "lås".
- Även axelremmarna fick vlieseline faststruket för att bättre hålla formen. Remmarna syddes samman utmed långsidorna, vändes och fick sedan stickningar utmed långsidorna. Kortändarna veks in och fästes med stickningar.
-Axelremmarna fästes på utsidan av väskan och slutligen sattes en tryckknapp fast på överkanten.



Problem:
Alla stickningar gjorde det otympligt att sy fast bottenstycket och överkanten. Nästa gång syr jag stickningarna sist för att se om det fungerar bättre.
Jag valde att dela vlieselinet i botten för att jag trodde att det skulle bli lättare att vika ihop väskan, men det hade inte behövts, väskan blev bara ostadigare i bottnen.

Roligt:
Att få göra något som kommer till användning!
Att det finns många olika sätt att sy väskor på - det blir garanterat flera!
Just nu lockar det mig mest att prova om en "Melitta-formad" väska med oval botten och utan sidor blir som en tub om man fyller den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...