2011/06/23

Sommar hemlispaket!

Den sista tiden har symaskinerna gott varma här hemma - lustigt hur mycket mer man faktiskt får gjort när man har en tidspress:)

Sommarens Hemlisbyte skulle skickas i veckan efter midsommar - men eftersom vi flyttar ut på landet redan i kväll ville jag ha det klart innan semesterns början.

Mitt paketet har skickats till Smilla och hennes två döttrar - och eftersom jag sett at thon har bloggat om det så kommer mitt inlägg här.

Här är innehållet - två klänningar, en bit tyg, en väska, téet "Blå sommar", en liten bok (med journalgrodor - eftersom vi bägge jobbar med journaler och diktering inom sjukvården), ett glassogram, en pfiffikus och slutligen ett mönster på en retroklassiker - en tygkatt.



Klänningarna är betydligt mer lila än vad man ser på dessa bilder - bägge tygerna är tunna bomullstyger i samma lite syrenlila tyg, det ena smårutigt och det andra randigt.

Den lite större i strl 6 år, med mönster från "Carefree Clothes for Girls" (den mönsterboken är SUVERÄN och förtjänar ett eget inlägg lite senare), klänningen är fodrad och underklänningens fåll är lämnad ofållad ned till - för lite fin fransig volang.

Den lite mindre klänningen är sydd efter Ulla Welinders mönster "Velourklänning" i strl 98/104 (fast jag misstänker att den är lite för lång...).



Den randiga klänningen har en liten volangärm och knäppning bak. Snedslån är gjord av samma tyg som finns i underklänningen.

Den rutiga klänningen har snedslå som är gjord i det randiga tyget. Även den knäpps bak i ryggen.



Tyget i paketet är 1 meter av ett retro, men oanvänt, somrigt tyg - en av mina favoriter.


Även väskan är sydd av ett av mina favorittyger - ett Marimekkotyg - som är gult, minst sagt;) Just detta tyg är en fd gardin så det är lite solblekt och skavt - men liiiite återanvändning och ReDo var jag tvungen att ha med - det är liksom "jag":)


Jag hoppas innerligt att klänningarna passar och att sakerna tilltalar min Hemlisvän!


Trevlig midsommar - nu flyttar jag, Stora och Lilla Syster ut till mormor å morfar på landet fram till skolsstarten!



3 kommentarer:

  1. åh så fantastiskt fina klänningar! vilket paket!

    SvaraRadera
  2. Ja, klänningarna är fantastiska, tack så hemskt mycket. Tjejerna är jättefina i sina klänningar. Jag insåg att jag glömde fota kattmönstret, vilket är nåt jag trånat efter, de blir så himla fina de där katterna! Och så är jag glad över att ha hittat en ny blogg att följa!

    Jag hoppas ni får en trevlig sommar på landet!

    SvaraRadera
  3. Jättefina klänningar! Ha en skön sommar på landet! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...