2010/10/16

Mössor till Systrarna!

Det produceras många fina mössor runt om i bloggarna. Det finns en uppsjö olika modeller att välja på, och massor av i fina tyger och själva mössan i sig är ett både välanvänt och välbehövligt plagg. Trots det, och trots att jag är en hyfsat van sömerska, så är jag usel på att sy mössor! Jag vet inte alls varför men det går inte alls, de blir sneda, vinda, sitter illa, ser fula ut, passar dåligt och dessutom är det tråkigt att göra dem!

Jag anar att det går så dåligt eftersom jag tycker att de är rätt tråkiga att sy, oftast slarvar med mönstret och om jag syr fel så ids jag inte rätta åt felet utan himlar med ögonen, suckar teatraliskt och säger att det inte är någon idé eftersom jag inte kan sy just mössor.

Så, nu bestämde jag mig för att verkligen göra ett ärligt menat försök tll ett möss-sy-projekt!
Steg ett - använda ett riktigt mönster.
Steg två - ha ett bra tyg.
Steg tre - sprätta när det blir fel.
Steg fyra - inte sy när jag egentligen borda ha lagt mig för länge sen.

Resultatet: två i alla fall hyfsade mössor till Systrarna.



Stora Systers syddes i rosa molnvelour, eftersom mössan är dubbelvikt var det kanske egentligen ett lite för tjockt tyg så den blev lite i klumpigaste laget - men Stora Syster fullständigt älskar den, och då känns det ju rätt:)


Lilla Systers är sydd av en tunnare, elastisk bomullsstuv som jag köpte från BillBa för några veckor sedan.


Medan jag fick kämpa med mössömnaden fick Stora Syster kämpa med att få sin Lilla Syster att posera inför kameran;)



Mönster: "Hue" från Ulla Welinders "Sy og strik bornetoj 0-3 år".
Tyg: molnvelour från JNYdesign och elastisk bomullsstuv.

5 kommentarer:

  1. De blev ju hur fina som helst =) Det där med att inte sy när man borde ha gått och lagt sig för länge sedan känns igen alltför väl... ;) Det brukar sluta med att man får börja dagen efter med att sprätta

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att fler vana sömmerskor går bet på mössor. Men uppenbarligen går det att häva det mönstret, för det här såg ju jättebra ut!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren på min blogg. Roligt att höra att andra kan inspireras av det man gör. Ditt senaste inlägg här påminde mig just om att jag borde sy en ny höst/vintermössa till min dotter.
    Tack för det! Dina var fina.

    SvaraRadera
  4. Toppen! Så härligt att se fler mössor och de inspirerar mig till att göra fler! För det mönstret var verkligen superlätt, för jag har också värjt mig mot att sy mössor.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...